Metamorphosis Revista CJRAE Galati – ISSN

6Mar/12Off

Cum stimulez performantele scolare ale copilului meu?

cute-girl-studying
4
voteaza





Adrian Halpert – fragment din publicaţia „Adevărul”

„Trimiteţi-vă copiii la şcoală! Îndemnaţi-i să citească! O carte, două trei. Am pierdut deja 20 de ani. Am înlocuit cunoaşterea cu „Zeul Ban”. Spiritul, cu fiţele. Cultura, cu manelismul. Munca, cu superficialitatea. Modestia, cu fudulia. Nu-i încă prea târziu. Mai putem recuperea câte ceva. Numai să vrem!.....

Nu există altă soluţie. „Ai carte, ai parte”, spune înţelepciunea populară. Sigur, poate n-o să ai parte de averi. Viaţa nu e întotdeauna dreaptă. Dar o să ai parte de raţiune, informaţie, de judecată limpede. Dacă ştii, înţelegi. Dacă ai informaţia, poţi face legături. Dacă înveţi, vei putea cunoaşte lumea!

Dacă nu, atunci n-ai decât să te mulţumeşti cu fericrea celor săraci cu duhul, care adorm în zori printre personaje gen Ogică, Magda lui Tolea sau mai ştiu eu care vrăjitor sau chiromant.”

„A învăţa să înveţi” reprezintă una dintre abilităţile importante care îl ajută pe tânăr să facă faţă cu succes atât sarcinilor şcolare dar şi viitoarelor provocări profesionale. A şti cum să înveţi eficient devine, mai mult ca oricând, un imperativ major al vieţii fiecăruia dintre noi. Pentru a învăţa eficient este nevoie de atenţie, de gândire critică, de creativitate, de momente de reflecţie, de metodă. În măsura în care reuşim să activăm auto-motivaţia şi să folosim tehnici şi strategii pentru creşterea eficienţei învăţării, aceasta nu mai devine o „corvoadă” ci o provocare!

Succesul în învăţare începe acasă, atitudinea faţă de învăţare din familie modelează felul în care copilul se va raporta la acest proces pe tot parcursul vieţii. Familia reprezintă primul profesor al copilului, pentru că aici el învaţă cum să comunice, cum să socializeze, cum să rezolve problemele etc. În prezent, copiii se confruntă cu multe solicitări din partea şcolii şi a societăţii, de aceea au nevoie de mult sprijin pentru a atinge succesul. Deşi toţi părinţii îşi doresc ca proprii copii să aibă succes la şcoală, nu toţi conştientizează cât de important este rolul lor în asigurarea reuşitei şcolare şi nu numai. Câteva sugestii pentru a veni în sprijinul copilului dvs. sunt prezentate în continuare:

SPRIJINIŢI ÎNVĂŢAREA COPIILOR!

COMUNICAŢI CU ŞCOALA!

- Ca părinte, vă cunoaşteţi cel mai bine copilul. Prezentaţi profesorului atât calităţile cât  şi acele aspecte ale copilului care pot fi îmbunătăţite!

- Ţineţi permanent legătura cu cadrele didactice!

- Utilizaţi întâlnirile cu profesorii pentru a le vorbi despre obiceiurile zilnice ale copilului, despre orice aspecte relevante  care i-ar putea ajuta pe profesori să înţeleagă mai bine dificultăţile copilului!

- Luaţi imediat legătura cu şcoala ori de câte ori copilul are temeri faţă de situaţii care apar în mediul clasei / al şcolii!

- Informaţi-vă cum realizează profesorii evaluarea învăţării: ce procentaj din notă se obţine pentru participarea la lecţie, pentru teme şi teste. Încurajaţi formarea abilităţilor de auto-evaluare!

- Aflaţi toate cerinţele profesorilor în legătură cu prestaţia şcolară a copilului şi toate aşteptările şi regulile care există în legătură cu temele pentru acasă!

- Aflaţi în avans toate materialele de care are nevoie copilul pentru şcoală (cărţi, manuale, culegeri, lecturi suplimentare etc)!

- Informaţi-vă ce activităţi în afara lecţiilor oferă şcoala! Implicaţi-vă, în măsura posibilităţilor, în aceste activităţi!

- Discutaţi cu profesorii despre posibilitatea elaborării unui plan individual de învăţare pentru copilul dvs.!

ÎNVĂŢAŢI-L SĂ  ÎNVEŢE !

 - Purtaţi discuţii zilnice cu copiii despre şcoală!

- Încurajaţi copiii să-şi stabilească obiective şi să facă mici planuri pentru a le atinge. Sărbătoriţi de fiecare dată succesul atingerii obiectivelor!

- Verificaţi zilnic dacă şi-a făcut temele şi puneţi-i la dispoziţie un spaţiu unde să înveţe fără a fi deranjat.

- Citiţi cât mai mult împreună cu copilul: cărţi, reviste, ziare, materiale pe internet etc.!

- Faceţi-i abonamente la bibliotecă şi la spectacole, încurajaţi-l să le frecventeze!

- Învăţaţi-l să dezlege cuvinte încrucişate, integrame, jocuri matematice!

- Învăţaţi-l să caute informaţiile care îl interesează în cărţi, în ziare, la bibliotecă, pe internet!

- Vizionaţi împreună diferite emisiuni pe canalele precum Discovery, Animal Planet, Naţional Geographic etc.!

- Oferiţi un bun exemplu: lăsaţi copilul să vă vadă citind cărţi, ziare, reviste etc., lăsaţi copilul să vă vadă scriind rapoarte, scrisori, liste cu ce aveţi de făcut etc., lăsaţi copilul să vadă cum utilizaţi matematica în viaţa cotidiană: costul muncilor de amenajare a casei, caietul cu cheltuieli ale casei etc., povestiţi-i copilului despre ceea ce faceţi la serviciu şi despre propriul proces de învăţare!

PREGĂTIŢI-L PENTRU TESTE!

- Ajutaţi-l să înţeleagă de ce se dau teste la şcoală şi aflaţi când are următorul test!

- Participaţi la şedinţe şi aflaţi ce forme de evaluare folosesc profesorii pentru a evalua învăţarea. Discutaţi aceste informaţii cu copilul!

- Întrebaţi profesorii ce fel de exerciţii puteţi face acasă cu copilul pentru a-l ajuta să se pregătească pentru teste

- Încurajaţi-l să citească cu atenţie cerinţele la teste şi să sară peste întrebările la care nu ştie răspunsul, urmând să revină la final dacă îi permite timpul!

- Lăudaţi copilul pentru fiecare lucru bun făcut. Îl va ajuta să aibă încredere în el!

- Nu vă supăraţi pe baza rezultatelor de la un singur test! Rezultatele slabe pot fi îmbunătăţite!

- Discutaţi răspunsurile pe care le-a greşit copilul la test! Întăriţi necesitatea concentrării atenţiei în timpul lucrului

- Încercaţi să aveţi aşteptări rezonabile de la copil. Discutaţi aceste aşteptări împreună!

- Luaţi în considerare observaţiile scrise de profesori pe teste şi discutaţi-le cu copilul. Dacă aceste observaţii vă sunt neclare, încurajaţi copilul să le discute cu profesorul!

- Asiguraţi-vă că doarme bine şi suficient în noaptea de dinaintea unui test/ evaluări!

FRAZE CARE ÎNCURAJEAZĂ ÎNVĂŢAREA

-  Nu-ţi  face griji ! Fă  cât de  bine poţi  tu!

- Ai  făcut  grozav!

- Mulţumesc  pentru  că  m-ai  ajutat!

- Tu  ai  reuşit  mai  bine!

- Dă-i  inainte, nu  te  lăsa!

- Este  greu,  dar  tu poţi !

- Hai  să  vedem  daca  putem  termina   împreună!

- Tu  poţi face  asta!

FRAZE CARE DESCURAJEAZĂ ÎNVĂŢAREA

- Tu  de  obicei greşeşti!

- Mă  îndoiesc  că  tu  poţi  să  faci  asta!

- Era  bine,  dar  ai  stricat  la  sfârşit!

- Nu  cred  că  ai  să  poţi  termina  asta!

- De  ce  nu  te-ai  gândit  înainte să  începi ?

- Cum  poţi  să  fii aşa prostănac ?

- Cum  poţi  să  fii  asa neîndemânatic ?

- Aşa  n-o să-ţi  meargă  niciodată!

- Este prea greu. Lasă –mă  pe mine să fac în  locul tău!

Responsabilitatea de a învăţa rămâne în cele din urmă elevului. Mediul şcolar trebuie să-i permită să se angajeze în învăţare, dar el însuşi este cel care acţionează. De aceea e nevoie să ştie ce i se cere pentru a învăţa eficient. Există câteva atitudini şi comportamente pe care elevii activi care vor să devină independenţi le afişează şi pe care atât profesorii cât şi părinţii ar trebui să le promoveze şi încurajeze, cum ar fi: încredere, implicarea activă, împărtăşirea ideilor, ascultarea activă.

Prof. psiholog Silvia Banea, CJRAE Galaţi

 

 

Autor Silvia Banea