Metamorphosis Revista CJRAE Galati – ISSN

11Oct/12Off

Integrarea tinerilor cu dizabilitati pe piata muncii si in societate

poza articol liv
2
voteaza





Vizita de studiu privind
“ Integrarea tinerilor cu dizabilitati pe piata muncii si in societate”
(Integration of Young People with Disabilities into the labour market & society)

Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale mi-a acordat un grant pentru participarea la vizita de studiu- Activitatea Cheie 1.1 / 2011 in cadrul Programului " Invatare pe tot parcursul vietii."
Voi incepe prin a explica ce inseamna o vizita de studiu. Acesta reprezintă un aspect cheie al programului transversal. O vizită de studiu este, de obicei, o vizită pe termen scurt de trei până la cinci zile pentru un grup mic (10-12 persoane) care reprezintă diferite grupuri de participanţi la educaţia şi formarea profesională, cu scopul de a studia un anumit aspect al învăţării pe tot parcursul vieţii în altă ţară participantă.
Astfel, in perioada 24- 27 aprilie 2012 am participat la vizita de studiu nr. 147 in Mosbach, Germania. Tema acestei vizite a reprezentat-o integrarea grupurilor dezavantajate pe piata muncii. Institutia organizatoare a fost Berufsbildungswerk Mosbach ( BBW- Centru de formare si orientare vocationala si profesionala) iar titlul temei a fost “ Integrarea tinerilor cu dizabilitati pe piata muncii si in societate”.
Grupul a reunit zece participanti din noua tari: Austria, Croatia, Anglia, Finlanda, Franta, Irlanda, Romania, Italia si Lituania. Participanţii au fost din diferite domenii de educaţie, cu diferite statusuri si background-uri profesionale (directori de scoli speciale, psihologi scolari, reprezentanti ai ministerului educatiei, formatori in domeniul educatiei, inspectori scolari, reprezentanti ai unor organizatii nationale pentru integrarea tinerilor in campul muncii etc.)
Programul vizitei de studiu a fost foarte bine organizat; a cuprins activitati foarte variate. Principalele activitati s-au desfasurat in cadrul institutiei gazda Berufsbildungswerk Mosbach, dar si la Scoala primara speciala pentru copii cu dificultati de invatare din Mosbach si la Berufsbildungswerk Winnenden.
Voi sintetiza cateva dintre bunele practici pe care le-am observat in urma participarii la vizita de studiu:
- tara gazda, Germania, ne-a oferit o descriere detaliata a “ sistemulul de invatamant dual”. Sistemul ofera formare profesionala si integrare in campul muncii pentru tineri, cu varsta intre 16 si 22 de ani si dureaza pe o perioada de 3 ani.
- se pune accent atat pe dezvoltarea competentelor sociale cat si pe formarea abilitatilor de ocupare a fortei de munca
- acest plan de pregatire a copiilor in vederea ocuparii unui loc de munca incepe inca de la gradinita si are un accent realist de formare profesionala
- sistemul este prevazut si finantat de catre stat si guvernul central
presupune o “abordare holista”, deoarece ofera acces tanarului la o gama larga de servicii plasate in acelasi locatie precum: servicii medicale si terapeutice, servicii de sprijin profesional, asistenta sociala, terapie logopedica etc.
- BBW asigura resurse de specialitate si echipament de cea mai inalta calitate, de aceea formarea profesionala este recunoscuta si apreciata in Germania – dovada si nivelul scazut de somaj!
- tinerii sunt invatati sa traiasca independent, intr-o casa comuna (BBW)
rolul educatorului profesional este unul unic si important, deoarece permite formarea profesionala in vederea integrarii pe piata muncii de la o varsta frageda
- exista o legatura stransa intre scoala speciala si BBW, pentru tranzitia elevilor
- parintii pot decide traseul educational al copilului lor- ei opteaza pentru o scoala normala cu educator de sprijin sau scoala speciala
- elevii urmeaza cursuri practice de invatare, ceea ce ofera oportunitatea elevilor de a incepe sa ia decizii cu privire la propriul proces de invatare, sa isi asume responsabilitatea pentru invatare- la sfarsitul scolii elevii primesc un certificat de competente (pe baza unui contract semnat intre institutie si elev la inceputul scolii)
- acest contract ofera feedback cu privire la abilitatile practice si sociale dobandite si poate fi anexat la CV pentru confirmare ( de exemplu: munca in echipa)
- elevii au roluri si responsabilitati concrete in cadrul scolii, care dezvolta abilitatile si dau un sentiment de apartenenta la o familie si nu o institutie( de exemplu: pictura, menaj, alimentatie). Acest lucru reduce si costurile operationale pentru scoala.
- scoala reprezinta pentru copii un mediu familiar, sanatos, pozitiv si stabil cu limite/ reguli care trebuie respectate. ( exemplu: zilele de nastere sunt sarbatorite in scoala)
In grupurile de lucru reprezentantii tarilor participante au avut posibilitatea sa faca un schimb de experienta si de bune practici in ceea ce priveste sistemul de formare educationala. Discutiile din cadrul grupurilor de lucru au fost foarte interesante, au pus in evidenta atat deosebirile privind modul de formare si integrare al tinerilor cu dizabilitati in campul muncii si in societate cat si punctele comune specifice lucrului cu acesti elevi, provocarile dar si satisfactiile provenite in urma muncii depuse.

Psiholog scolar
Popoiu Livia Simona
CJRAE Galati/ Liceul Tehnologic “ Ovid Caledoniu” Tecuci

Autor Livia Popoiu